مقالات
A widening Gulf: Qatar quit OPEC because of politics, not oil

The Economist

 Qatar was the first Arab state to join opec after its founding in 1960. Now it will be the first to leave. On December 3rd the emirate’s energy minister, Saad al-Kaabi, said his country was quitting the oil cartel to focus on gas production. The decision takes effect on January 1st. A tiny country of just 2.7m, Qatar is the world’s largest exporter of liquefied natural gas. It is a minor producer of oil, pumping about 600,000 barrels per day. Of the 15 opec members it ranks 11th and generates less than 2% of the cartel’s output. Qatar has little use for opec, and vice versa.

Emmanuel Macron’s problems are more with presentation than policy

The Economist

 It is a long way down from Mount Olympus. Last year Emmanuel Macron strode into power with a mandate to reform France. This week France looked unreformable. The streets of Paris have been littered with burned-out cars and glass from smashed shop windows. Parts of the countryside are paralysed, as protesters in high-visibility yellow jackets obstruct roads and blockade fuel depots. Policy u-turns are making Mr Macron look as weak as all his recent predecessors who tried to change this most stubborn of nations. The man who once promised a “Jupiterian” presidency is looking decidedly mortal.

 
الانتخابات النصفيّة الأميركية وتبعاتها

جريدة المجهورية

 تجرى الانتخابات النصفية الأميركية في 6 تشرين الثاني المقبل، ينتخب فيها الأميركيون، كل أعضاء مجلس النواب (الكونغرس) الـ435 وثلث أعضاء مجلس الشيوخ الـ 100 (33 مقعداً هذه المرة زائداً مقعدين خاليين). وتجرى انتخابات موازية، أهمها انتخاب حكام 36 ولاية، ومجلسي نواب وشيوخ الولايات في غالبيّتها. تجدر الإشارة إلى أنّ ولاية النائب في الكونغرس سنتين، وحاكم الولاية 4 سنوات وعضو مجلس الشيوخ 6 سنوات. كل ولاية لها عضوان في مجلس الشيوخ بينما عدد النواب يتوقف على عدد المقيمين في الولاية الذي يتحدّد كل 10 سنوات حسب تعداد السكان.

إيران ورياح ترمب
غسان شربل
جريدة الشرق الاوسط

 يطالب دونالد ترمب النظام الإيراني بما لا قدرة له على تحقيقه أو التجاوب معه. يطالبه بطلاق نهائي مع الحلم النووي الذي يعتبره بعض الصقور «بوليصة تأمين» ضد المفاجآت الأميركية. يطالبه أيضاً بدفع الثورة إلى التقاعد، في ظل دولة تقيم بجيشها و«حرسها» داخل خريطتها، وتمتنع عن اختراق خرائط الآخرين، وزعزعة استقرارهم وتطويقهم بالصواريخ. يطالبه بالانصياع لشروط الدولة الطبيعية التي لا تبيح لنفسها حق استخدام عائداتها النفطية وميليشياتها لإعادة تشكيل الإقليم وفق مخططاتها، والإمساك بقرار هذه العاصمة أو تلك. ويقول العارفون بالنظام الإيراني إن النفخ في جمر الثورة من شروط حياة هذا النظام، وإن الامتناع عن «تصدير الثورة» ينسف المشروع برمته، ويضع النظام أمام امتحان الأرقام الاقتصادية في الداخل، وهي غير مشجعة على الإطلاق.

A floating electricity plant divides Lebanon

The Economist

 FOR decades Lebanon has failed to produce enough electricity. Some homes endure blackouts for 12 hours a day. The unstable supply makes it hard to do business—and frequently fries appliances. Many people use expensive generators to keep the lights on. So when Karadeniz, a Turkish company, sent Lebanon a floating power 

ليست كل ديموقراطية ليبرالية ... ولا جميع الديموقراطيين ليبراليون
وحيد عبدالمجيد
جريدة الحياة

 الخلط بين الليبرالية والديموقراطية من الأخطاء الشائعة في العالم، فما بالنا بالعالم العربي الذي يقل وجودهما في بلدانه، بل يندر. 

الطبقة الوسطى اللبنانية قوية ومتّسعة حتى الـ …
جهاد الزين
جريدة النهار

 لاحظ ناشط جدّي ومتحمّس كان مشاركا في تظاهرة “طلعت ريحتكم” الأخيرة التي حصلت في التاسع والعشرين من آب المنصرم أمام مبنى محافظة بيروت أن معظم الذين التقاهم في تلك التظاهرة يعيشون خارج لبنان وهم حاليا في زيارات مؤقتة أو صيفية للبلد. والقلة القليلة منهم الموجودة في لبنان تحمل جوازات سفر غربية. كان عدد المتظاهرين والمتظاهرات بالعشرات وجميعهم من أرقى النخب اللبنانية تعليميّاً.

When the music stops: Lebanon’s economy has long been sluggish. Now a crisis looms

The Economist

 THE main feature of Beirut’s skyline is not minarets or church steeples, but construction cranes. From the roof of a posh downtown hotel you can see 17 of them, throwing up luxury apartments that cost up to $1m each. Wealthy Lebanese sip wine on their terraces and discuss investment opportunities. They rub shoulders with Gulf tourists drawn by Beirut’s libertine nightlife. Lebanon’s economy relies on tourism, construction and finance for growth. All three seem to be thriving.

 
ما سبب عدم استعداد الناس لدعم الإصلاح السياسي علنًا؟
لورا بايلر، ليسلي مارشال، وسامي عطاالله
LCPS-Lebanon

 أخفقت الطبقة السياسيّة إلى حدّ كبير طوال مدّة ولاية مجلس النوّاب اللبناني السابق في التصدّي لسلسلة من التحديات الاجتماعيّة الاقتصاديّة الّتي تواجه البلد. فبالإضافة إلى تقاعس السياسيّين عن تشجيع خلق الوظائف وعن إدارة أزمة اللاجئين السوريّين بشكل فاعل، فقد فشلوا في معالجة بعض المسائل الأكثر جوهريّة، 

Israel’s identity crisis: Israel's Jewish nationalist identity is outweighing its democratic one

The Economist

 “THIS is a pivotal moment in the history of Zionism and the state of Israel,” said Binyamin Netanyahu, Israel’s prime minister (pictured), in the early hours of July 19th. Israel’s parliament, the Knesset, had just passed a law stating that the right of national self-determination is “unique to the Jewish people”. Israel’s non-Jewish citizens were excluded. The nation-state law, as it is known, was necessary “to ensure the foundation of our existence”, said Mr Netanyahu. But Arab Knesset members called it the “law of Jewish supremacy” and chanted “apartheid”.

 1 2 3 4 5  ...  
الغاء الطائفية السياسية التي هي السبب الجوهري في تأخر البلاد.      اعتبار الرشوة في الانتخابات جناية والتشدد في معاقبة مرتكبيها.       اخضاع النائب لمراقبة ديوان المحاسبة بالنسبة لموارده ومصاريفه، ولمحكمة الاثراء غير المشروع لتأكيد صفة النزاهة      عدم الجمع بين الوزارة والنيابة ، واسقاط النيابة عن كل من يتولى الوزارة.      وضع قانون يحدد سن تقاعد النواب عند الرابعة والستين لتمكين الجيل الجديد من الدخول والتمثل ، دورياً في المجلس النيابي.   
رابطة أصدقاء كمال جنبلاط ٢٠١٢، جميع الحقوق محفوظة
a website by progous